19 Ekim 2012 Cuma

PİROLİZ NEDİR?


PİROLİZ NEDİR?

PİROLİZ: Anlaşılır bir dille; çöp yığınları içindeki cam ve metallerin ayrılmasından sonra geriye kalan ve işe yaramaz gibi görünen organik maddelerin; hava kullanılmadan ısıtılarak gaz, sıvı yakıt ve kömüre dönüştürülmesidir.


Piroliz işlemi; demir-çelik endüstrisi veya kimya endüstrisinde kullanılan, yüksek sıcaklığa, klorit ve sülfitler gibi aşındırıcı gazlara dayanıklı bir yapıya sahip fırınlarda yapılmaktadır. Fırının tabanı erimeyen bir yapıya sahiptir. Atıklar fırının üst kısmından fırına atılır. Fırının sıcaklığı aşağıya indikçe arttığı için atıklar dibe çöktükçe erirler ve atıkların yapısında bulunan gazlar açığa çıkar. Oluşan bu gazlar ısındıkları için yükselirler ve fırının üst kısmına yakın bir yerden dışarı çıkarlar.Çıkan gazı külden kurtarmak ve nemini almak için Gaz Temizleme Ünitesine gerek vardır. Diğer atıklar fırının dip kısmında erimiş mucur olarak birikir. Mucur su vasıtasıyla ayrıştırma tanklarına gönderilir. Ayrıştırma tankında, metallerden arındırılan mucur yüksek vasıflı karbon (Kok Kömürü) olarak değerlendirilir. 

PİROLİZLE GERİ DÖNÜŞÜM TEKNOLOJİSİ

Piroliz tesislerinde ÖTL kullanmak suretiyle üretilen ana ürünler piroliz yağı ve bu yağdan elektrik, çelik hurdası, carbon black’dir.
Esas itibariyle piroliz tesislerinde değişik atıklar işlenebilmekte; hem geri dönüşüm sağlanmakta hem de ticari değeri yüksek ürünler elde edilebilmektedir. 


Birde Piroliz ile ÖTL  işlemi gerçekleştirilir.Bu işlem bilgilerini aşağıda sizlerle paylaşmak istiyorum.Bu  bilgileri www.ganpiroliz.com  sitesinden alıp sizler ile paylaştım.Güzel bilgileri ve paylaşımları için kendi adıma teşekkür ediyorum.

 Türkiye'de ÖTL ve ÖTL Yönetmeliği 

 - Araç altından söküldükten sonra tekrar kullanılamayan lastikler ÖTL lastik olarak nitelendirilmektedir.
 - Bir lastiğin tekrar kullanılıp kullanılamayacağı kanunla belirlenen diş derinliğine sahip olmasıyla ilişkilidir, belli bir diş derinliğinin altında bulunan lastiklerin (tekrar kaplanmadığı takdirde) trafikte tekrar kullanımına müsade edilmemektedir. 
- Türkiye'de ÖTL'ler ile ilgili her türlü konu Çevre Kanunu ve ÖTL Yönetmeliği tarafından düzenlenmektedir. Bu yönetmeliğie göre ÖTL'lerin yeniden kazanımı esas olarak alınmakta ve ÖTL ithalatına izin verilmemektedir. 
- Herhangi bir ÖTL açık alanda muhafaza edilememektedir, ve en fazla 60 gün içinde yetkili taşıyıcı firmalara devredilmelidir. 
- Üreticiler ve ithalatçılar ürettkleri veya sattıkları lastiklerin ilk aşamada %50'sine kadar olan kısmnı, daha sonra ise bakanlıkça belirlenen oradnaki kısmını toplamak veya toplatmak, geri kazanınımı veya bertarafını sağlamak ve bunu bakanlığa belgelemekle yükümlüdür.
 - Lastik üreticileri lisanslı taşıyıcılar vasıtasıyla toplamak zorundadır ve yasaya göre geri kazanım tesisleri lisanslı taşıyıcılar tarafından toplanmış ve dağıtılan lastikler dışında lastik kabul edemektedir.
 - Bu yasanın uygulanması ile ilgili gerekli yetki ve sorumluluklar Çevre Bakanlığı'na, İl ve Çevre Orman Müdürlüklerine ve belediyelere verilmiştir. 
- ÖTL Yönetmeliği çerçevesinde Brisa, Continental, Good Year, Michelin ve Pirelli firmaları tarafından 2007 senesinde Las-Der kurulmuştur. 
- Bu firmalara 2008 senesinde Baytur, İncitaş ve Anlaş firmaları da katılmıştır. Bu firmalar lastik toplama kotası ile ilgili yükümlülüklerini Las-Der'e devretmişlerdir; ve Las-Der toplama konusunda yetkili kılınmıştır. 
 - Halihazırda Türkiye'de atık lastikler Las-Der tarafından toplanmakta, Las-Der de toplama ve taşıma faaliyetleri konusunda lisanslı alt taşeron lojistik firmaları kullanmaktadır.
 - Halihazırda Türkiye'de 600 bin ton civarında bir ÖTL stoğu bulunmaktadır, bu stoğa her sene yaklaşık 150-200 bin ton ÖTL eklenmektedir.
 - Las-Der 2011 senesinde sadece kendi üyelerinden kaynaklanan 140.000 ton ÖTL'nin %45'lik kısmı olan 63.000 ton lastiği toplamış, 2011 senesinde toplanan lastiklerin %5'1'ini geri kazanım sektörüne vermiş, geri kalanı çimento fabrikalarında yakılmıştır.

 KISA ANALİZ: Türkiye'de halihazırda her sene yaklaşık 180 bin ÖTL stoğu oluşmaktadır. Halihazırda Las-Der 2010 verilerine göre 63 bin tonu toplanmakta, geri kalan kısım çimento fabrikalarında yakılmaktadır. Toplanan 63 bin tonun da sadece %50'lik kısmı geri dönüşüm yoluyla ekonomiye kazandırılmakta, geri kalan kısmı yine yakılarak bertaraf edilmektedir. Yakılarak bertaraf sadece %75 geri dönüşüm olarak kabul edilmektedir. ÖTL Yönetmeliğine göre toplanan lastikler için öncelikle yeniden kazanım ilkesi esastır; bu sebepten dolayı toplanan lastiklerin öncelikle geri dönüşüm tesislerine verilmesi kanuni gerekliliktir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder